Thursday, June 16, 2011

Kebimbangan dalam Kehidupan


- 75% penyakit bermula daripada minda kita.

- Manusia selalu cakap perkataan kalau, tapi, bimbang.

- Manusia ni banyak ketakutan :

1] manusia ni takut mati ; kalau kita tak buat apa yang Allah suruh.
2] takut sakit ; sebab sakit boleh bawa mati
3] takut pada kemiskinan ; bila miskin susah nak hidup
4] takut kalau orang kata kita tak elok
5] takut kehilangan orang yang disayangi

- Daripada takut jadi bimbang. Most of the things that we worry about never happen.

- Setiap perkara yang berlaku, kita kena fikir apa mesej yang Allah nak bagi pada kita.

- Jangan sebut perkataan bimbang, bila sebut perkataan bimbang; - emosi akan jadi negatif, banyak penyakit.

- Katakan 'saya prihatin'.

Contohnye macam ni. 'saya bimbang saya nak exam'. Cuba tukar cakap, 'saya prihatin saya nak exam'. Makanya kita akan berusaha untuk belajar bersungguh-sungguh. Kan?

- Jangan buat aktiviti dengan fokus pada apa yang kita akan dapat, tapi fokus pada apa yang kita boleh beri pada orang lain.




Sumber ; Prof Dr Muhaya Mohamad. (Kembimbangan dalam kehidupan, Ikim fm, 10 pagi, 15 Jun 2011) download di sini





*PS; Basically it's about how we think. Kalau dalam kepala dah fikir negatif, memang lah negatif jadinya. Oleh itu, teruskan dengan fikiran POSITIF ye! ^___* 

10 comments:

Izzati Hashim said... [Reply to comment]

Salam alaik.

Gambar itu cantik! (=

minda yang mengawal perlakuan kita, kalau positif, maka positif la dan sebaliknya.

Maka,

saya budak rajin, jadi saya belajar.
saya budak comel, jadi...? hehehe.

thanks for sharing, tgh nak mem positifkan diri suh rajin study =='

Apek_JADIANjr said... [Reply to comment]

saya sudah mula prihatin... ehehehe...

Shafika Syuhada Rosli said... [Reply to comment]

saya gembira sebab, sebab lagi 6 tahun saya nak kahwin . muahahaha . positip2~~

M a W a D D a H said... [Reply to comment]

suka gak pk positif tapi kadang2 pk gak negatif...:)

mungkin kena tengok situasi dan keadaan kot...

syarifah radiah ibrahim said... [Reply to comment]

@Izzati Hashim

Wslm wbt.

gambar tu kat penang, izzati ;)

teruskan lah kecomelan anda itu hihi~

takde apa yang nak di-terima kasih-kan. sharing is caring. caring is loving. aww~

selamat ber-exam! moga najah dalam imtihan ^___^

syarifah radiah ibrahim said... [Reply to comment]

@Apek_JADIANjr

oh bagus lah begitu!
=D

syarifah radiah ibrahim said... [Reply to comment]

@Shafika Syuhada Rosli

HAHA~
6 tahun ye?

syarifah radiah ibrahim said... [Reply to comment]

@M a W a D D a H

Allah~
sy pun, kadang-kadang tersasar jugak
-.-

syarifah radiah ibrahim said... [Reply to comment]

@ibnubaba_04

it's all about your mind~

maCy said... [Reply to comment]

ramainya like!

macy pn suka. huu