Sunday, September 25, 2011

Schubert’s Serenade.


 

This is another hlovate’s novel published on 2007. As usual, hlovate tak pernah menghampakan saya. Tell me that I’m exaggerating but who cares :p 

Ini cerita tentang kenangan antara Najwa (Ju’a) dan Abang Shah, adik-beradik tiri lain mak lain ayah. Bukan love story tapi lebih kepada cerita adik-beradik. Mulanya Ju’a tak dapat nak terima Abang Shah ada dalam rumah tu tapi lama-lama dia boleh rapat dengan Abang Shah. 

Sebab mereka selalu main duo; Ju’a main violin while Abang Shah main piano dan Schubert’s Serenade merupakan lagu pertama diorang main sama-sama. Abang Shah ajar Ju’a add maths sampai dia dapat A1 dalam trial dan spm. Abang Shah bagi Ju’a buku. Abang Shah ada Cornwell, Brown, King. Dengan Vivaldi, Mozart, Beethoven, Maksim dan Yanni. Basically, diorang share minat yang sama. 

Dan saya amat kagum macam mana Ju’a jaga aurat dia betul-betul masa dalam rumah sebab ada Abang Shah. Ju'a pandai jaga diri. Ju'a budak baik.

Walaupun ending cerita ni tak happy dan membuatkan orang yang membacanya menangis, it still has something nice and something good to be taken. 

Dalam novel ni ada ditulis, walau kita sayang seseorang tu sebanyak mana pun, tapi Allah lebih sayang melebihi kita sayang orang tu. Dia pergi dulu bukan sebab dia dah tak sayang kat kita, tapi sebab Allah lebih sayang. Lagipun nanti kita akan jumpa dia balik.

Bukan senang nak menerima hakikat kita kehilangan orang yang kita sayang, lebih-lebih lagi bila kita dah hidup dengan dia di bawah satu bumbung. Sebab tu, kita kena selalu doakan orang yang dah tak ada supaya dipermudahkan urusan di ‘sana’. Life must go on, even without the person that we love so much. You got what I mean? 

Saya pernah rasa apa yang Ju’a alami dalam novel ni 9 tahun lepas. Boleh kata lebih kurang macam tu juga la insidennya. Maka banjir lah bila saya baca novel ni :p 


Never stop praying - deviantart
Doa itu penghubung paling kuat antara kita dan mereka yang dah pergi meninggalkan kita. 

Dan saya kagum juga macam mana Ju’a bertegas dengan pendirian dia untuk tidak lagi main violin. Bukan sebab dia nak lupakan semua kenangan tu tapi sebab dia rasa dengan doakan orang yang dah tak ada tu lebih baik daripada teringat kenangan-kenangan tu semua. Mengingati orang yang dah meninggal dunia dengan doakan mereka dan bacakan ayat al-Quran tu sangat bagus daripada ingat mereka siang malam dan hidup dalam kenangan. 





And yes, 

there could be beauty in tragedy, anyway.


Fi Amanillah ^__~




PS; well this is Schubert's Serenade

2 comments:

Izzati Hashim said... [Reply to comment]

Nak baca buku ni!
kat kelantan xde T.T

pernah baca yg dalam versi blog je....

syarifah radiah ibrahim said... [Reply to comment]

@Izzati Hashim

memang susah nak cari buku-buku hlovate
ini pun dah rezeki terjumpa, terus beli
=D